Home » » Dedah realiti kehidupan sebenar

Dedah realiti kehidupan sebenar

Written By Jurnalis Shah Alam on Sunday 20 November 2011 | 20.11.11

Jamil Khir Baharom bersama johan Pertandingan Debat Bahasa Arab IPT ASEAN dari Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Indonesia di Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan, semalam.

NILAI 14 Nov. - Penglibatan pelajar universiti dalam program-program yang memerlukan interaksi dengan masyarakat di luar kampus perlu dipertingkatkan kerana ia mampu mendedahkan mereka dengan realiti kehidupan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, pendedahan seperti itu penting kerana selain menimba ilmu akademik di kampus, ia juga membolehkan mahasiswa membina hubungan baik dengan masyarakat sebaik sahaja menamatkan pengajian.

"Kehidupan mahasiswa tidak cukup hanya dengan ilmu akademik semata-mata, mereka perlu juga diberi pendedahan kehidupan sebenar di luar kampus.

"Semakin banyak pengalaman yang diperoleh, semakin tinggi nilai diri dan pasaran kerja yang bakal menanti mereka," katanya pada sidang akhbar selepas menutup Ihtifal Institusi Pengajian Tinggi (IPT) ASEAN 2011 di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha dan Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) USIM, Profesor Dr. Musa Ahmad.

Seramai 225 peserta dari 22 IPT termasuk dari Brunei, Indonesia dan Thailand mengambil bahagian dalam ihtifal selama lima hari itu.

Program anjuran USIM dengan kerjasama Bahagian Dakwah Jakim itu menampilkan empat acara utama iaitu tilawah al-Quran, pertandingan nasyid, debat dan Persidangan Belia Islam Sedunia.

Jamil berpuas hati dengan penganjuran program itu terutamanya penyertaan pelajar dari universiti sekitar ASEAN.

Beliau berharap ia akan dapat diadakan dalam skala lebih besar pada tahun depan.

Sumber - Utusan Malaysia

Share this article :

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Jurnalis Shah Alam - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger