Jika
ditanya mengenai Modul Kemahiran Insaniah (KI), ia bukanlah sesuatu yang asing
kepada pelajar-pelajar ipta. Tidak mengejutkan juga apabila majoriti pelajar
akan bersuara dengan sedemikian apabila ditanya mengenai kewajipan modul modul
KI ini.
Modul
ini telah diperkenalkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bertujuan
membina kemahiran kemahiran insaniah dalam diri setiap pelajar. Hasrat KPT
adalah supaya pelajar-pelajar tidak hanya terdidik dari segi akademik malah
memiliki kualiti sahsiah diri yg tinggi, kemahiran bekerja dalam pasukan dan
kebolehan menyelesaikan masalah.
Sejak
kemasukan pelajar Disember 2009, modul modul dan kelas kelas KI telah diadakan
pada setiap semester dan memenuhi ruang hujung minggu pelajar-pelajar.
Penekanan setiap modul, kelas dan ldk adalah berbeza dan sepatutnya dapat
menarik minat pelajar-pelajar seandainya
pengendalian dan pendekatan yg digunapakai bersesuaian dengan citarasa
dan jadual pelajar.
Untuk
mengenalpasti keberkesanan modul KI ini sekaligus merujuk kepada penerimaan
pelajar terhadapnya, satu kajiselidik telah diadakan . Telah didapati yang
kebanyakan pelajar uitm mempunyai pandangan yang rata-ratanya hampir serupa
apabila dijadualkan untuk menghadiri modul ini. Mereka menghadiri modul-modul
ini dengan rasa berat hati dan ada juga yang memonteng modul ki ini.
Dengan
itu, majoriti pelajar telah mengatakan bahawa modul modul KI yang mereka wajib
hadir ini adalah suatu beban. Yang pasti pelajar pelajar beranggapan sebegitu
dengan bersebab.Namun apa sebenarnya sebab-sebab mereka? Mari kita ikuti apa
pandangan mereka.
Fais
Isa, seorang pelajar semester 5 Fakulti Pendidikan berpendapat bahawa
menghadiri modul ki sepatutnya bukanlah sesuatu yang membuang masa. Namun
beliau merasakan yang hasrat murni tidak kesampaian apabila maklumat dan
pandangan yang sama hanya berlegar dikalangan rakan-rakan sebaya yang
sama..pada setiap semester.
Muhd
Afthaluddin Hasan, pelajar Fakulti Kejuruteraan Mekanikal juga berpendapat yang
modul ki mempunyai kebaikan tersendiri. Tetapi apabila pelajar yang sama
disogok dengan pengisian yang sama setiap semester, modul ini menjadi tidak
relevan lagi. Pelajar pelajar tidak lagi berminat dengan sesi suaikenal, tidak
lagi teruja dengan ujian personaliti yang dijalan pada setiap semester. Apa
lagi apabila ada juga di kalangan fasilitator yang kurang terlatih
mengendalikan modul dan pelajar pelajar. Beliau berharap pihak kementerian peka
dengan hal ini dan dapat menambahbaik kaedah dan pendekatan yang digunapakai
dalam pengendalian modul ini.
Zafrin
Faizal, dari Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik pula berpendapat bahawa
mungkin pengendalian modul-modul ini boleh dilonggarkan. Beliau bermaksud dari
segi masa dan jadual modul. Modul modul yang diwajibkan pada setiap semester
agak membebankan apabila ia dibahagikan kepada beberapa hari. Ini
sedikit-sebanyak akan mengganggu jadual dan masa pelajar, lebih-lebih lagi
kepada mereka yang sudah di akhir pengajian. Cadangan beliau agar modul-modul
dipadatkan dan diringkaskan. Hal ini mungkin boleh dipertimbang dan dikaji
lebih lanjut oleh pihak yang bertanggungjawab.
Kesimpulannya, para pelajar
pada mulanya dapat menghargai peri pentingnya modjl kemahiran insaniah ini.
Matlamat untuk melahirkan insan-insan yang berketerampilan menarik dan
mempunyai semangat jati diri menjadikan modul ini sangat relevan. Namun apabila
pengendalian dan kaedah yang digunapakai tidak lagi selari dengan keadaan
semasa, modul ki ini seolah-olah suatu beban dan menjadi bahan " komedi
kampus" di kalangan pelajar. Cadangan dan pendapat yang diberi di atas
sepatutnyalah diberi perhatian oleh pihak kementerian dan ipta.
0 comments:
Post a Comment