Home » » Rumah sewa cekik darah

Rumah sewa cekik darah

Written By Jurnalis Shah Alam on Thursday 20 December 2012 | 20.12.12



Bagi yang pernah menyewa rumah di Bandar Shah Alam, Selangor, pasti pernah merasai kadar sewa rumah yang kadangkala tidak masuk akal. Ini kerana, terdapat permintaan menyewa rumah tinggi terutama pelajar UiTM Shah Alam. Bayangkan jika sebuah rumah sempit, tidak bersih dan binaan rumah kurang selamat untuk diduduki, kadar sewa adalah RM200 keatas seorang sebulan dan itu lebih menyakitkan hati.

Beberapa pelajar juga merasakan sewa rumah di Shah Alam standing dengan kadar sewa rumah di Kuala Lumpur. Kadar sewa menjadi semakin tinggi apabila berdekatan dengan kawasan kolej atau universiti.

Rata-ratanya pemilik rumah sewa meletakkan kadar sewa tinggi kepada pelajar, kerana mereka tahu pelajar akan menyewa rumah dalam keadaan terdesak. Bayangkan semester yang bermula dan tiada tempat untuk tinggal. Mereka ambil sahaja apa yang terlihat.

Berikutan itu, sebahagian besar mereka mengeluh kenaikan kadar rumah sewa yang disifatkan amat drastic dan tidak munasabah sehingga menyukarkan pelajar untuk menyewa dan sekaligus menumpang mana-mana rumah yang ada.

Diharapkan pihak UiTM atau mana-mana pihak kolej yang berdekatan dapat menyediakan asrama dengan lebih banyak bagi menampung pelajar yang ramai.

Langkah ini dapat meringankan beban kewangan pelajar dan keluarga, seterusnya memberi keselesaan kepada pelajar.

Dalam keadaan ini, ramai meminta pihak berkuasa mengekang aktiviti speculator mengaut keuntungan besar.




Share this article :

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Jurnalis Shah Alam - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger